טיפולי שיניים לגיל השלישי

תוחלת החיים בישראל עלתה משמעותית בעשרות השנים האחרונות. בשל כך ניתן לראות יותר ויותר מבוגרים עם בעיות שיניים, חלקן בשל שינויים תלויי גיל בקשת השיניים, אחרים בשל טיפול לא מספק לאורך השנים ולעיתים אף בשל טיפולים רפואיים אחרים המשפיעים על בריאות חלל הפה. בעבר, הפתרון הזמין היחיד עבור מבוגרים עם חוסר שיניים משמעותי היה שימוש בתותבות. כיום, הטכנולוגיה מאפשרת לא רק לשמר את השיניים הטבעיות ליותר שנים אלא גם לטפל במקרים של דלקות חניכיים מורכבות, חוסר שיניים ועוד מצבים רבים נוספים. טיפולי שיניים לגיל השלישי נפוצים כיום, יעילים ועם תוצאות מצוינות.

טיפול בדלקות חניכיים

דלקת חניכיים מאפיינת את הגיל השלישי בשל שינויים תלויי גיל בחלל הפה, הזנחה, שימוש בתרופות מסוימות ועוד. הטיפול בדלקות חניכיים כיום מתקדם מאי פעם וגם בגיל השלישי ניתן בהחלט לטפל בכיסי חניכיים עמוקים על די הקצאת שורשים, טיפול בתרופות בשחרור איטי ובמקרים בהם אין מניעה אפילו בניתוחי חניכיים.

כתרים

עבור בני הגיל השלישי במיוחד, חשוב לנסות ולשמר כמה שיותר את השיניים הטבעיות. אחת האפשרויות היא טיפול שורש וכתר במקרים בהם מתגלית דלקת בשורשי השן. מבוגרים רבים בוחרים גם לשפר את מראה השיניים הקדמיות על ידיי כתרים וציפוי שיניים כדי לשמור על מראה אסתטי וצעיר יותר.

עקירת שן

המטרה של כל רופא שיניים עבור מטופל בכל גיל היא לשמר את השיניים הטבעיות בריאות, נקיות ושלמות. אך כאשר שן חולה ומוצו כל האפשרויות הטיפוליות לעיתים אין מנוס מלעקור את השן. עקירת שן בגיל השלישי יכולה להיות פשוטה מאוד שכן לרוב שן חולה כבר משוחררת מעט בשל אחיזה חלשה בעצם הלסת או מורכבת בשל הצורך להתחשב במצבו הבריאותי של המטופל. על הרופא לקחת בחשבון את מצבו הבריאותי הכללי, הקוגניטיבי והרגשי של המטופל, החלמה, שימוש בתרופות כגון מדללי דם, הרגלי חיים כגון עישון ופרמטרים רבים נוספים.

השתלת שיניים

עבור בני הגיל השלישי, השתלת שיניים יכולה להיות פתרון מצוין לשן חסרה ואף מספר שיניים חסרות. בעבר, רופאי שיניים נמנעו מהשתלת שיניים בגילאים מבוגרים במיוחד בשל הצורך בעיבוי עצם, מורכבות ההליך והחשש מכישלונו. כיום, ישנם פתרונות מצוינים בדמות השתלות שיניים המותאמות במיוחד עבור מחוסרי עצם, שיטות ופרוטוקולים המאפשרים לעשות השתלת שיניים גם למי שסובל ממחלות רקע (בהתאם לשיקול דעתו של הרופא) ואפילו בגילאים מתקדמים מאוד.

התאמת תותבות

מי שלא מעוניין מסיבות שונות לעבור השתלת שיניים מרובות אך בכל זאת רוצה לשמר את יכולת הלעיסה והאסתטיקה של הפנים בהחלט יכול להיעזר בתותבות. התותבות הנמצאות בשימוש כיום לא דומות במאומה לתותבות של פעם. הן עשויות מחומרים מתקדמים, מותאמות בצורה אישית ומדויקת מאוד לאנטומיה של כל מטופל, עמידות, נוחות לשימוש ומחירן שווה לכל כיס. בנוסף, כדי לייצב תותבת ולמנוע מצב בו היא עשויה ליפול ספונטנית ניתן לעגן אותה על שני שתלים. שיטה זו היא דרך מצוינת עבור בני הגיל השלישי להשתמש בתותבות ולהימנע מהשתלות שיניים מורכבות אך עדיין לשמור על פונקציונליות גבוהה ומראה מסודר ואסתטי.

טיפולי שיניים לגיל השלישי – לסיכום

שמירה על יכולת הלעיסה, חיוך נאה ואסתטיקה של הפנים חשובה בכל גיל כולל בגיל השלישי. כיום ישנם טיפולים מצוינים שמתאים גם לגילאים מבוגרים. רופא שיניים מקצועי ומנוסה ידע לאזן בין הצורך הדנטלי של המטופל לבין מצבו הבריאותי הכללי, תרופות שהוא נוטל ומצבו הרגשי והקוגניטיבי ויתאים עבור כל אחד תכנית טיפולית אישית.  המטרה היא תמיד לשפר את איכות החיים בכל גיל.